Čím se můžete svézt na spojích Hanáckého léta na kolejích?

Na spoje Hanáckého léta na kolejích se snažíme nasazovat historická železniční vozidla vlastní i partnerských spolků tak, aby se v rámci každého léta prostřídala různá vozidla a naše vlaky nebyly jednotvárné.
O sobotách v červenci a srpnu 2025, ale i v ostatní dny provozu vlaků se budou v jejich čelech střídat motorové vozy M 131.1454, M 152.0486, M 262.1002, M 286.1032 a 851.005.
Konkrétní rozpis předpokládaného nasazení vozidel bude včas zveřejněn na této stránce.

Nasazení konkrétních vozidel v konkrétní dny provozu v letní sezóně 2025

Sobota 28. 6. 2025 →  M131.1454 + vyhlídkový vůz
Sobota 5. 7. 2025 →  M152.0486 + vyhlídkový vůz
Sobota 12. 7. 2025 →  851.005 + vyhlídkový vůz
Sobota 19. 7. 2025 →  851.005 + vyhlídkový vůz
Sobota 26. 7. 2025 →  851.005 + vyhlídkový vůz
Sobota 2. 8. 2025 →  M131.1454 + vyhlídkový vůz
Sobota 9. 8. 2025 →  M152.0486 + vyhlídkový vůz
Sobota 16. 8. 2025 →  M131.1454 + vyhlídkový vůz
Neděle 17. 8. 2025 →  M131.1454 + vyhlídkový vůz
Sobota 23. 8. 2025 →  M152.0486 + vyhlídkový vůz
Sobota 30. 8. 2025 →  M131.1454 + vyhlídkový vůz

Přehled nejběžněji využívaných vozidel na spojích Hanáckého léta na kolejích


"Hurvínek" M131.1454
Motorový vůz M131.1454 byl vyroben v roce 1955 a nejdříve jezdil u ČSD v depu Děčín, později v České Lípě, kde byl roku 1978 také vyřazen. Následně stál řadu let vystaven na pomníku, ale v roce 2000 jej zprovoznila firma OLPAS Moravia. Roku 2015 pak vůz zakoupili členové spolku Kroměřížská dráha, v jejichž péči je vůz dodnes. Domovem "Hurvínka" je depo v Kroměříži.
"Hurvínek" M131.1443
Také "Hurvínek" M131.1443 byl ve Studénce vyroben v roce 1955. Dodán byl do Popradu, poté jezdil v okolí Spišské Nové Vsi, kde byl i vyřazen a předán do služeb traťového hospodářství. V roce 2007 se dostal do sbírky Železničního muzea Slovenské republiky, roku 2010 pak vůz zprovoznili členové Spoločnosti Považskej Dráhy Žilina. Dnes je deponován v Trenčianské Teplé.
"Kredenc" M262.1002
"Kredenc" M262.1002 byl vyroben ve vagónce TATRA Studénka roku 1958 pod číslem M262.0113. Celý svůj provozní život jezdil na výkonech depa Šumperk, kde také v roce 1982 prošel přestavbou a byl přeznačen na M262.1002. V Šumperku dojezdil v roce 2011 pod označením 831.113. Jako historické vozidlo jej zakoupila firma Juniormarket a dnes je ve sbírce Ing. Jiřího Kotase z Brna.
"Krokodýl" 851.005-9
Motorový vůz 851.005-9 (původním označením M286.1005) byl vyroben v roce 1968 a prakticky celý svůj provozní život sloužil v osobní a rychlíkové dopravě na Hané - jeho domovem bylo depo v Olomouci. Vyřazen byl u ČD v roce 2011 s předurčením k muzejnímu zachování, kterého se ale dočkal až v roce 2020 poté, co vůz odkoupila přerovská společnost Moravská železniční, s.r.o.
"Krokodýl" M286.1032
Také "Krokodýl" M286.1032 byl vyroben v roce 1968. Dodán byl do depa Spišská Nová Ves, odkud vyjížděl do provozu především na podtatranské tratě až do roku 1993, kdy přešel do Margecan a odtud v roce 1997 do Brezna. Vyřazen byl v roce 2006, následujícího roku vůz zakoupil spolek Hrbatá Máňa, aby jej během následujícího roku zprovoznil a dodnes o vůz vzorně pečuje v Brně.
Vyhlídkový vůz Bgdta
Vyhlídkový vůz řady Bgdta stavěli členové spolku Kroměřížská dráha od jara 2020 do léta 2021 z původního služebního vozu z 50. let minulého století. V rámci České republiky jde v pořadí už o pátý takto přestavěný vůz, který lze mimo přepravy cestujících ve "vyhlídkovém režimu" využít také pro přepravu zavazadel, zejména jízdních kol a kočárků. Ve voze je i WC a služební prostor.