Čím se můžete svézt na spojích Hanáckého léta na kolejích?

Na spoje Hanáckého léta na kolejích se snažíme nasazovat historická železniční vozidla vlastní i partnerských spolků tak, aby se v rámci každého léta prostřídala různá vozidla a naše vlaky nebyly jednotvárné. Informace o předpokládaném nasazení konkrétních vozidel v konkrétních dnech najdete níže, upozorňujeme ale, že jde o předpokládané nasazení, ve kterém v případě potřeby či mimořádností mohou nastat změny.

Nasazení konkrétních vozidel v konkrétní dny provozu v sezóně 2023

Sobota 1. 7. 2023 →  M131.1454 + vyhlídkový vůz + M131.1443
Sobota 8. 7. 2023 →  M131.1443 + vyhlídkový vůz
Sobota 15. 7. 2023 →  M262.1002 + vyhlídkový vůz
Sobota 22. 7. 2023 →  M262.1002 + vyhlídkový vůz
Sobota 29. 7. 2023 →  M262.1002 + vyhlídkový vůz
Sobota 5. 8. 2023 →  M131.1454 + vyhlídkový vůz
Sobota 12. 8. 2023 →  M131.1454 + vyhlídkový vůz
Neděle 13. 8. 2023 →  M131.1454 + vyhlídkový vůz
Sobota 19. 8. 2023 →  M262.1002 + vyhlídkový vůz
Sobota 26. 8. 2023 →  M262.1002 + vyhlídkový vůz
Sobota 2. 9. 2023 →  M131.1454 + vyhlídkový vůz

Přehled nejběžněji využívaných vozidel na spojích Hanáckého léta na kolejích


"Hurvínek" M131.1454
Motorový vůz M131.1454 byl vyroben v roce 1955 a nejdříve jezdil u ČSD v depu Děčín, později v České Lípě, kde byl roku 1978 také vyřazen. Následně stál řadu let vystaven na pomníku, ale v roce 2000 jej zprovoznila firma OLPAS Moravia. Roku 2015 pak vůz zakoupili členové spolku Kroměřížská dráha, v jejichž péči je vůz dodnes. Domovem "Hurvínka" je depo v Kroměříži.
"Hurvínek" M131.1443
Také "Hurvínek" M131.1443 byl ve Studénce vyroben v roce 1955. Dodán byl do Popradu, poté jezdil v okolí Spišské Nové Vsi, kde byl i vyřazen a předán do služeb traťového hospodářství. V roce 2007 se dostal do sbírky Železničního muzea Slovenské republiky, roku 2010 pak vůz zprovoznili členové Spoločnosti Považskej Dráhy Žilina. Dnes je deponován v Trenčianské Teplé.
"Singrovka" M240.0113
Elegantní "Singrovka" M240.0113 byla vyrobena ve vagónce TATRA Studénka roku 1964. Dodána byla do depa Veselí nad Moravou, odkud v roce 1984 přešla do vlečkové dopravy (včetně vozby osobních zaměstnaneckých vlaků) v podniku LET Kunovice. Odtud se v roce 2001 dostala do sbírky Ing. Kotase z Brna a od roku 2003 je plnohodnotným muzejním reprezentantem své řady.
"Krokodýl" 851.005-9
Motorový vůz 851.005-9 (původním označením M286.1005) byl vyroben v roce 1968 a prakticky celý svůj provozní život sloužil v osobní a rychlíkové dopravě na Hané - jeho domovem bylo depo v Olomouci. Vyřazen byl u ČD v roce 2011 s předurčením k muzejnímu zachování, kterého se ale dočkal až v roce 2020 poté, co vůz odkoupila přerovská společnost Moravská železniční, s.r.o.
"Krokodýl" M286.1032
Také "Krokodýl" M286.1032 byl vyroben v roce 1968. Dodán byl do depa Spišská Nová Ves, odkud vyjížděl do provozu především na podtatranské tratě až do roku 1993, kdy přešel do Margecan a odtud v roce 1997 do Brezna. Vyřazen byl v roce 2006, následujícího roku vůz zakoupil spolek Hrbatá Máňa, aby jej během následujícího roku zprovoznil a dodnes o vůz vzorně pečuje v Brně.
Vyhlídkový vůz Bgdta
Vyhlídkový vůz řady Bgdta stavěli členové spolku Kroměřížská dráha od jara 2020 do léta 2021 z původního služebního vozu z 50. let minulého století. V rámci České republiky jde v pořadí už o pátý takto přestavěný vůz, který lze mimo přepravy cestujících ve "vyhlídkovém režimu" využít také pro přepravu zavazadel, zejména jízdních kol a kočárků. Ve voze je i WC a služební prostor.