Úpadek slávy lokomotiv řady 781 začal na přelomu 80. a 90. let hned z několika důvodů. Především postupující elektrizace
tratí tehdejších ČSD a přetrasování některých zátěžových proudů z neelektrizovaných tratí na elektrizované připravily řadu 781
o spoustu klíčových výkonů v nákladní dopravě. Druhou ránu řadě 781 zasadil politický převrat v listopadu 1989, kdy skončila
letitá "spolupráce" Československa a Sovětského svazu, mezi kterými byly do té doby přepravovány ročně milióny tun nákladu,
a také v důsledku politicko-ekonomických změn ubylo mnoho velkých podniků, které železniční dopravu hojně využívaly. To mělo
za následek mohutný pokles nákladní dopravy v následujících letech. Navíc ztráta dodávek "laciné" ropy ze spřáteleného východního
bloku a nedostatek náhradních dílů pro importované lokomotivy postihly právě "Sergeje" ze všech u ČSD provozovaných lokomotivních
řad nejvíce. A nešlo zdaleka jen o to, že se začalo hledět na každou korunu a vše co bylo třeba jen trošku neekonomické
(do té doby neznámý výraz) muselo být odstraněno. V případě "Sergejů" byly tyto důvody v době polistopadové euforie ještě
podpořeny návistí ke všemu, co pocházelo z tehdy najednou tak špatného "východu". To vše přispělo k masovému odstavování
"Sergejů" do kopřiv v lokomotivních depech, a to mnohdy i v případech, kdy bylo nasazení těchto výkonných strojů
opodstatněné a nebyla za ně rovnocenná náhrada. Poslední a téměř smrtelnou ránu pak řadě 781 zasadilo rozdělení Československa
na Českou a Slovenskou republiku roku 1993, kdy prakticky zmizela nákladní doprava z celého východu České republiky, ale razantní
pokles už tak slabého provozu byl znatelný na celém území bývalého Československa. Od roku 1996 už byly "Sergej" provozovány
v poslední lokalitě na samém západu České republiky a sem se soustředily i zbylé stroje z celé země.
Teď už ale hezky popořádku...
Rok 1990 - "Sergeje" nenápadně mizí z pod trolejí a vedlejších tratí, kam se viditelně nehodily, pozvolna
začíná jejích rušení. V roce 1990 jich bylo zrušeno několik desítek - převážně šlo o dlouhodobě odstavené či násilně poškozené kusy.
12.7.1990 - Přesný stav lokomotiv byl následující:
Bohumín 192, 203, 204, 243, 244, 245, 254, 259, 286, 299, 301, 302, 303, 304, 325, 341, 349, 350
Brno-Maloměřice 017,018, 020, 025, 026, 036, 037, 084, 109, 117, 148, 169, 200, 234, 292, 448, 465, 466, 486, 501, 544, 545, 546
Břeclav 019, 022, 023, 024, 032, 087, 106, 107, 147, 150, 151, 152, 190, 191, 255, 277, 504
Česká Lípa
028, 029, 095, 271, 352, 521, 522, 534
České Budějovice 116, 132, 133, 183, 187, 206, 207, 209, 210, 235, 260, 275, 278, 296, 306, 307, 308, 309, 333, 345, 417, 417, 461, 462,
469, 482, 498, 499, 517, 518, 531, 532, 540, 541, 542, 543
Hradec Králové 035, 075, 094, 156, 158, 197, 198, 199, 201, 202, 224, 225, 487, 505
Cheb 112, 159, 237, 240, 242, 263, 264, 266, 294, 310, 332, 335, 346, 415, 416, 430, 443, 463, 464, 471, 480, 496, 497, 515, 516, 529, 530
Chomutov 070, 114, 139, 161, 162, 193, 194, 195, 196, 230, 231, 232, 272, 328, 342, 344, 353, 355, 365, 410, 412, 441, 442, 523, 533
Košice 050, 217, 269, 281, 282, 283, 284, 314, 315, 316, 317, 318, 380, 384, 389, 391, 394, 395, 511, 801, 803, 804, 808, 813, 819, 823, 824
Leopoldov 074, 078, 079, 080, 082, 086, 098, 099, 100, 103, 104, 122, 124, 144, 157, 320, 334, 357, 358, 374, 396, 399, 438, 537
Liberec (Turnov) 414, 424, 425, 426, 427, 488, 489, 490, 491
Louny 027, 049, 077, 113, 267, 268, 411, 454
Nové Zámky 007, 008, 009, 010, 011, 012, 013, 014, 031, 041, 042, 043, 044, 045, 067, 097, 105, 115, 142, 180, 181, 182, 270, 276, 279, 379,
388, 403, 474, 475, 476, 477, 478, 500, 510, 513, 514, 524, 526, 527
Nymburk 069, 073, 119, 120, 228, 273, 330, 331, 428, 429, 506, 507,509, 519, 520
Ostrava 149, 153, 188, 253, 347, 348, 351, 446, 449, 468, 485
Plzeň 092, 184, 205, 233, 239, 444, 451, 467, 473, 479, 535, 554, 555, 556, 557, 558, 566, 568, 569, 570, 578, 579, 580, 581, 582, 590, 591,
592, 597, 598
Praha-Libeň 033, 076, 093, 096, 137, 138, 140
Praha-Vršovice 030, 034, 118, 160, 453, 472, 547, 548, 549, 550, 551, 553, 559, 560, 561, 562, 563, 564, 565, 571, 572, 573, 574, 575, 576,
577, 583, 584, 585, 586, 587, 588, 589, 593, 594, 595, 596, 599, 600
Prešov 145, 213, 214, 215, 216, 218, 222, 247, 248, 249, 250, 251, 252, 385, 386, 390, 392, 404, 440, 456, 457, 458, 459, 460, 495
Přerov 085, 155, 246, 256, 257, 274, 285, 290, 291, 298, 300, 324, 337, 360, 420, 421, 436, 445
Spišská Nová Ves 368, 369, 370, 371, 372, 373, 401, 402, 494
Valašské Meziříčí 288, 289, 323, 338, 339, 340, 361, 362
Veselí nad Moravou 021, 039, 040, 051, 052, 053, 054, 055, 110, 135, 170, 171, 258, 280, 287, 293, 297, 321, 322, 343, 364, 406, 407, 408,
409, 422, 423, 434, 435, 437, 447, 450, 484, 502, 503
Vrútky 101, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 311, 312, 313, 356, 405
Zdice 305, 336, 418, 431, 432, 433, 483, 552
Zvolen 001, 002, 003, 004, 005, 006, 015, 016, 056, 057, 058, 059, 060, 061, 062, 081, 102, 121, 123, 125, 126, 127, 136, 141, 143, 173,
174, 175, 176, 177, 178, 179, 219, 220, 221, 319, 359, 363, 366, 367, 383, 400, 439, 492, 493, 525, 536, 538, 539
Rok 1991 - "Sergeje" mizí z tratí pro nadbytečnost a nevyužití a pozvolna zaplňují odstavné
koleje v depech i ve stanicích. Jen ve druhé polovině roku 1991 bylo zrušeno na 150 lokomotiv...
Rok 1992 - Pokračuje hromadné odstavování lokomotiv z provozu a rušení. Je zrušeno dalších cca 100 strojů.
Provozní "Sergeje" jsou stále méně nasazovány do provozu a mnohem častěji odstavovány do zálohy. Do té doby
všudypřítomné lokomotivy se pozvolna stávají středem zájmů železničních příznivců.
31.12.1992 - Dělí se ČSR na ČR a SR, ale dělí se také železniční správa ČSD na ČD a ŽSR. České dráhy
už mají ve stavu jen 159 provozních strojů řady 781, Železnice Slovenské republiky 116 lokomotiv.
Přesný stav lokomotiv byl následující (v závorkách jsou stroje ke 31.12.1992 už zrušené):
České Budějovice 260, 417, 419, 469, 482, 540, 541, 542, (207, 235, 308, 309, 499, 517, 531, 532, 543)
Cheb 237, 263, 264, 294, 332, 335, 415, 416, 430, 432, 433, 443, 462, 463, 464, 471, 480, 483, 496, 497, 515, 516, 529, 530, 552, 580, 590,
591, 592, 597
Plzeň 444, 467, 473, 555, 556, 557, 558, 566, 567, 568, 569, 578, 579, 581, 582, 598, (233, 451, 535, 554, 570)
Tábor (206, 209, 278, 307, 345)
Veselí nad Lužnicí 461, 498, 518, (133)
Zdice 418, (431)
Hradec Králové 075, 225, 487, 505, 548, 550, (113, 202, 268, 454, 572)
Chomutov 230, 267, 328, 342, 344, 353, 355, 365, 412, 523
Liberec 424, 425, 427, 490, 560, 563, 573, 574, 575, 583, 584, 585
Nymburk 273, 428, 506, 519, 520
Praha-sever 472, 553, 564, 576, 586, 589, 593, 594, 595, 596, 600, (033, 551, 559, 561, 562, 571, 577, 587)
Bohumín 203, 204, 244, 254, 299, 301, 303, 304, 325, 341, 349, 350
Brno-Maloměřice 448, 465, 466, 486, 501, 544, 545, 546
Břeclav 147, 150, 190, 255, 277, 504
Krnov 149, 153, 347, 446
Ostrava 485
Přerov 285, 290, 291, 298, 300, 324, 337, 360, 420, 421, 436, 445
Valašské Meziříčí (288, 338, 339, 340, 361, 362)
Veselí nad Moravou 040, 280, 293, 297, 343, 364, 409, 434, 437, 447, 450, 484, 502, 503
Košice 050, 157, 217, 281, 282, 283, 284, 314, 315, 316, 317, 318, 320, 334, 511, 537, (269, 512, 801, 803, 804, 823, 824)
Prešov 213, 214, 215, 216, 218, 222, 247, 248, 249, 250, 251, 252, 404, 440, 456, 457, 459, 460, 495
Nové Zámky 007, 010, 014, 044, 067, 097, 104, 105, 124, 180, 182, 270, 276, 279, 357, 403, 474, 475, 476, 477, 478, 500, 510, 513, 514,
524, 526, 527, 528, (045, 115, 142, 181)
Spišská Nová Ves 368, 369, 370, 371, 372, 373, 401, 402, 494
Vrútky 101, 164, 166, 167, 168, 311, 312, 313, 356, 405
Zvolen 057, 059, 062, 080, 103, 121, 122, 125, 141, 143, 173, 174, 175, 178, 219, 220, 221, 319, 358, 359, 363, 366, 367, 374, 400, 438,
439, 492, 493, 525, 536, 538, 539, (006, 016, 056, 061, 127, 136)
Počátek roku 1993 - Žádná lokomotiva řady 781 už není v České Lípě, Hradci Králové, Leopoldově, Lounech, Mostu,
Praze-Libni a Táboře.
Už jen neprovozní stroje stojí odstavené v Krnově (
149, 153
) a Ostravě(
485
). V Brně
zůstávají letmo nasazované
448, 501
a
545
, v Přerově
420
a
436
, v Břeclavi
147, 150, 190
a
434
a v Bohumíně
203, 299
a
349
. Českobudějovické
417, 419, 469, 482
a
542
jezdí letmo do Horního Dvořiště. Na Kladně je po odmlce opět zaturnusován
stroj
593
, letmo jezdí i
564
. V Letohradě je v turnusu 1 stroj, ale jezdí
225, 487
a
550
(letmo i
505
a
548
). Ve Veselí nad Moravou zbývají v turnusu již jen
lokomotivy čísel
040, 293
a
450
. Na trati Turnov - Mladá Boleslav - Všetaty / Nymburk jezdí turnovské
427, 563, 575, 584, 585
(letmo i jiné), občas i všetatská dispečerka
520
. V Sokolově a Chomutově
je provozních celkem 23 strojů, které jezdí na trati Citice - Kadaň v pěti turnusových skupinách po dvou i třech na jednom
vlaku. Ve Zvolenu jezdí turnusově už jen stroje
143, 374
a
438
, letmo doplněné jinými. V Nových Zámcích je
z několika provozních strojů turnusován jediný -
276
na páteční vlak s uhlím do elektrárny Nováky. Ve Vrútkách
je turnusovaná jen
312
, jako záložní zde v provozním stavu zůstává ještě kolegyně čísla
313
. V Prešově jsou
turnusovány stroje
216, 247
a
440
, v Plešivci pak čísla
318
a
537
. V Hanisce
pri Košiciach, kde již dříve vyřadili všechny širokorozchodné stroje, byly na širokorozchodné podvozky převázány
282
a
317
a přeznačeny na už v minulosti obsazená čísla
825
a
826
.
V ŽOS Nymburk
byla provedena poslední vyvazovací oprava "Sergeje", a to plzeňského
555
.
Červen 1993 - Začátek GVD 1993/1994 s sebou přináší konec turnusového nasazení řady 781 v Letohradě, Nymburce
a Veselí nad Moravou.
V Plzni zůstávají v turnusu 3 stroje na trati do Domažlic, v Turnově 5 turnusovaných
strojů na tratě do Nymburka a Všetat. Ze Sokolova vyjíždí turnusově 12 strojů a z Chomutova 3 stroje - oboje
na trať Citice - Kadaň. Nově je ale zaturnusován jeden stroj v Chebu na vozbu vlaků s uhlím do německé elektrárny
v Arzbergu (turnusována je zde nově natřená červeno-bílá
462
, záložní je
592
).
28.6.1993 - Stroje čísel
293, 297, 450
a
484
z Veselí nad Moravou byly předisponovány
do Sokolova.
30.6.1993 - Stroje čísel
299, 303
a
350
z Bohumína byly předisponovány
do Sokolova.
1.7.1993 - Stroje čísel
465, 466, 486, 544
a
546
z Brna-Maloměřic byly předisponovány
do Sokolova.
31.12.1993 - ČD - Přesný stav lokomotiv byl následující (v závorkách jsou stroje ke 31.12.1993 již
zrušené):
České Budějovice 419, 469, 482, 540, 541, 542, (207, 235, 260, 308, 417, 499, 517, 531, 532)
Cheb 335, 416, 430, 433, 443, 444, 462, 471, 516, 529, 530, 552, 567, 568, 569, 578, 580, 581, 590, 591,
592, 597, (264, 294, 415, 432, 443, 463, 464, 480, 483, 496, 497, 515)
Plzeň 467, 473, 555, 556, 557, 558, 566, 579, 582, 598, (233, 535, 554, 570)
Veselí nad Lužnicí (133, 461, 498)
Zdice 418, (431)
Hradec Králové 075, 225, 487, 505, 548, 550
Chomutov 230, 267, 328, 344, 365, 412, 523, (353, 355)
Liberec 263, 424, 425, 427, 490, 501, 518, 560, 563, 573, 574, 575, 583, 584, 585, (485)
Nymburk 273, 428, 506, 519, 520
Praha-jih 600
Praha-sever 472, 553, 564, 586, 589, 593, 594, 595, 596
Tábor (345)
Bohumín 203, 204, 244, 254, 299, 301, 303, 304, 325, 341, 349, 350
Brno-Maloměřice 448, 465, 466, 486, 544, 545, 546
Břeclav 147, 150, 190, 255, 277, 434, 504
Přerov 285, 290, 291, 298, 300, 324, 337, 360, 420, 421, 436, 445
Veselí nad Moravou 040, 280, 293, 297, 437, 450, 484, (409, 447, 502, 503)
Konec roku 1993 - Celkem bylo v roce 1993 zrušeno 15 lokomotiv a zároveň byla ukončena přístavba řady 781
do dílen k velkým opravám.
Začátek roku 1994 - "Sergeje" vymizely z Přerova - provozní stroje byly přesunuty do Turnova,
ostatní se šrotovaly v České Třebové, Havlíčkově Brodě, Letohradě a Sokolově, podobně jako lokomotivy z ostatních dep.
V Přerově tak zbyly už jen lokomotivy
420
a
436
pro občasné záskoky za řadu 742 na trati Kojetín - Tovačov.
Listopad 1994 - ČD - Konec provozu "Sergejů" v Českých Budějovicích (k 15.11. povoleno
vyjíždění lokomotiv již jen ve výjimečných případech), konec turnusového nasazování lokomotiv depa Letohrad (naposledy jezdily s nákladními
vlaky s přepravou cestujících do Miedzilesie). Pražské lokomotivy, deponované v Lužné u Rakovníka a v Kladně
do provozu už delší dobu nevyjížděly a stály odstavené v depech hlavně kvůli závadám na spalovacích motorech. Jedinou výjimkou
v okolí Prahy zůstala vršovická
600
, která poměrně často vyjíždí k mimořádným výkonům. V Chomutově jsou provozní stroje
230, 365, 344, 328
a záložní
523
. Od počátku roku bylo do konce listopadu zrušeno celkem 28 strojů.
Listopad 1994 - ŽSR - Ve Vrútkách je provozní už pouze stroj
312
, neprovozní tu zůstávají lokomotivy
164, 166, 167, 311, 313, 356
a
405
. Stroj
168
se připravuje na předání MDC (Muzejně dokumentační
centrum ŽSR). V Prešově letmo jezdí
216, 247, 440, 456
a
457
, dále tu je s namontovaným sněhovým pluhem
stroj
213
, vedený sice jako záložní, ale na trať už nevyjel. Podobně stojí v Humenném se sněhovým pluhem na zimu
připravena lokomotiva
251
, ostatní stroje
215, 404, 459, 460
a
495
jsou však už natrvalo odstavené.
V Margecanech zůstávají letmo v provozu čísla
368
a
369
, odstavené či zakonzervované jsou
370, 371,
372, 373, 401, 402
a
494
. V Nových Zámcích občas jezdí jediná zdejší provozní
276
. Ve Zvolenu bývají
do provozu nasazovány především stroje
374
a
438
, provozní ale jsou též
122, 143, 175
a
536
. V Plešivci se letmo do provozu vystavují stroje
157, 318, 320
a
511
, v záloze
zůstávají provozní
283, 284, 314, 315, 316, 334
a
537
. Jejich provoz posílil hlavně kvůli zesílení nákladní vozby
na trati z Košic, kde záložní "Sergeje" dělaly postrky a přípřeže turnusovaným lokomotivám. Na šrot v Plešivci
čeká zrušená
512
. "Nové" širokorozchodné
825, 826
a
827
jezdí hlavně na trati
do Trebišova v čele pracovních vlaků.
27.12.1994 - Zrušeno bylo dalších 31 "Sergejů".
31.12.1994 - ČD - Přesný stav lokomotiv byl následující (v závorkách jsou stroje ke 31.12.1994 již
zrušené):
České Budějovice 541, (235, 260, 308, 417, 499, 517, 531, 532, 540)
Cheb 203, 335, 349, 416, 430, 433, 444, 450, 462, 469, 471, 482, 484, 516, 529, 530, 552, 567, 568,
578, 580, 581, 590, 591, 592, 597, (244, 273, 293, 297, 299, 303, 350, 428, 432, 464, 465, 466, 486, 497, 515, 544, 546, 548, 569, 594, 596)
Plzeň 418, 467, 473, 555, 556, 557, 558, 566, 579, 582, 598, (570)
Hradec Králové 075, 487, 505, 542, 550, (355, 574)
Chomutov 230, 267, 328, 344, 365, 523, (412)
Liberec 263, 324, 419, 421, 427, 445, 448, 501, 518, 563, 575, 584, 585
Nymburk 520, (506, 519)
Praha-jih 600
Praha-sever 472, 553, 564, 586, 589, 593, 595
Tábor (345)
Brno-Maloměřice 545
Břeclav 147, 150, 190, 434, (255, 277, 504)
Přerov 420, 436
Veselí nad Moravou 040, 280, 437
1.1.1995 - ČD - Na přelomu roku 1994 a 1995 došlo k reorganizaci mezi lokomotivními depy a jejich
služebnami.
Přesný stav lokomotiv byl následující (v závorkách jsou stroje k 1.1.1995 již zrušené):
České Budějovice 541, (235, 260, 308, 417, 499, 517, 531, 532, 540)
Cheb 203, 335, 349, 416, 430, 433, 444, 450, 462, 469, 471, 482, 484, 516, 529, 530, 552, 567, 568,
578, 580, 581, 590, 591, 592, 597, (244, 273, 293, 297, 299, 303, 350, 428, 432, 464, 465, 466, 486, 497, 515, 544, 546, 548, 569, 594, 596)
Plzeň-východ 418, 467, 473, 555, 556, 557, 558, 566, 579, 582, 598, (570)
Hradec Králové 075, 487, 505, 542, 550, (355, 574)
Chomutov 230, 267, 328, 344, 365, 523, (412)
Nymburk 263, 324, 419, 421, 427, 445, 448, 501, 518, 520, 563, 575, 584, 585, (506, 519)
Praha-jih
600
Louny 472, 553, 564, 586, 589, 593, 595
Tábor (345)
Brno-Maloměřice 545
Břeclav 147, 150, 190, 434, (255, 277, 504)
Přerov 420, 436
Veselí nad Moravou 040, 280, 437
Leden 1995 - ČD - Ve Veselí nad Moravou je provozní už jen nejstarší
040
, ale téměř denně
jezdí do Brna. V Břeclavi jsou provozní stroje
147
a
434
, které občas zaskakují za řadu 770
na trati do Hrušovan nad Jevišovkou. Krátce před úplným vyřazením břeclavských "Sergejů" byl pro poruchu motoru
stroj
147
odstaven a místo něj zprovozna lokomotiva
150
. V Letohradě zůstávají provozní už pouze
075
(ex. 572) a
550
, ještě provozuschopné
487
a
505
stojí odvodněné v depu. Vyřazené lokomotivy
z celé ČR se hromadně likvidují v Hradci Králové, Senici, Zbůchu, Svitavách, Lanžhotě, Kladně, Mladé Boleslavi, Tlumačově, Letohradě,
České Třebové, Praze-Hostivaři a samozřejmě v Sokolově.
Červen 1995 - ČD - Začátek GVD 1995/1996 - "Sergeje" už nejsou zařazeny v turnusové službě
v Turnově (do té doby v turnusu 3 stroje), v Plzni (do té doby také 3 stroje), ani v žádném jiném depu
kromě Sokolova a Chebu. Lokomotivy z ostatních dep se buďto hromadně ruší nebo předávají do Sokolova. Poslední "Sergeje"
opouští depa Břeclav, Louny (Kladno) a Nymburk, po jednom stroji zůstává ve Veselí nad Moravou, Brně, Přerově
a Praze-Vršovicích. V Letohradě se nepravidelně ale docela často v čelech vlaků objevují stroje
487, 505
a
550
. Celkem je u ČD provozní už jen necelá padesátka strojů řady 781.
Červen 1995 - ŽSR - Začátek GVD 1995/1996 - "Sergeje" na Slovensku zažívají malé
"zmrtvýchvstání", když byly 3 prešovské stroje po několikaleté odmlce znovu zaturnusovány pro nákladní vozbu na trati
z Prešova do Plavče. V provozu tu jsou stroje
456
(ex. 214),
457
(ex. 218),
247, 251, 440
a
511
, stroj
213
se sněhovým pluhem je už z provozu definitivně vyřazen. Na náhradní díly jsou
v Prešově ještě lokomotivy
215
a
216
, v Humenném stojí vraky
404, 459, 460
a
495
. V ostatních depech (snad kromě Zvolena) je v provozu už jen několik málo jednotlivců.
12.10.1995 - Poslední jízdu ve službách depa Letohrad vykonala po odstavení opět zprovozněná lokomotiva
505
na trati do Hanušovic. V Letohradě zbyl už jen jediný, tehdy právě rozkládaný "Sergej"
čísla
463
.
16.10.1995 - Z Letohradu odjíždí stroje
075, 487, 505
a
550
do Nymburka, odkud
společně s turnovskými
324
a
448
(dříve depa Přerov a Brno) putují dne 18.10.1995 do Sokolova.
21.10.1995 - Poslední jízdu ve službách depa Brno vykonala lokomotiva
545
na trati do České
Třebové.
23.10.1995 - Z Brna do Plzně odjíždí poslední Moravské "Sergeje"
040
(z Veselí
nad Moravou),
436
(z Přerova) a
545
(Brněnská), v Plzni se k nim přidávají zdejší
418,
555
a
557
a celý konvoj odjíždí do Sokolova, kam dorazil 25.10. Den před nimi do Sokolova přijela
i lokomotiva čísla
540
z Českých Budějovic.
31.12.1995 - ČD - Přesný stav lokomotiv byl následující (v závorkách jsou stroje ke 31.12.1995 již
zrušené):
Cheb 040, 075, 203, 267, 324, 335, 349, 365, 416, 427, 430, 433, 436, 444, 448, 450, 462, 469, 471,
482, 484, 487, 501, 505, 516, 518, 523, 529, 530, 545, 550, 552, 555, 556, 557, 558, 566, 567, 568, 578, 580, 581, 584, 590, 591, 592, 597,
(412, 418, 540, 548, 594, 596)
Praha-jih 600
Květen 1996 - Probíhá elektrizace trati Prešov - Plaveč. Hlavní část prací se vykonává v dobách "mezi
vlaky", a tak je třeba minimalizovat na trati počet vlaků. To se na této, nákladní dopravou silně zatížené, trati řešilo
spojováním více vlaků dohromady. Chyběly ale výkonné lokomotivy, a tak byly z konvoje zakonzervovaných lokomotiv v Margecanech
(stroje
369
až
372, 401
a
402
) vybrány lokomotivy čísel
370
a
372
a stroj
370
byl v Prešově následně zprovozněn (
372
kvůli neopravitelné trhlině v bloku motoru zůstal na náhradní
díly) a v provozu tak doplnil stroje
251, 456, 494
a
511
. Z depa Plešivec nepravidelně na trať
stále vyjížděly stroje
318, 320, 334
a
537
. Turnusované zůstávají stále 3 lokomotivy v Prešově, ve Zvolenu
také 3 stroje a v Nových Zámcích "Sergej" jediný.
Červen 1996 - ČD - Rozmístění lokomotiv v ČR bylo následující (kromě
202
všechny ve stavu depa Cheb):
Cheb
provozní:
462
a
592
vraky:
548, 552
a
567
Sokolov
turnusované na vlaky:
430, 433, 529, 568, 578, 580, 581
a
516
na postrky a přípřeže:
335, 436, 444, 471, 530, 545, 556
a
591
letmo nasazované:
416, 448, 482, 484
a
600
zakonzervované ale zprovoznitelné:
412, 418, 505, 518, 540, 555, 584, 590, 597
vraky k sešrotování:
040, 203, 594
a
596
Lužná u Rakovníka
zakonzervované:
267, 427, 501
a
557
vlečka elektrárny Hněvice
zakonzervované:
324, 349, 365, 450, 469, 550
a
566
Česká Třebová
v soukromém vlastnictví:
202
31.12.1996 - ČD - Přesný stav lokomotiv byl následující (v závorkách jsou stroje ke 31.12.1996 již zrušené):
Cheb 267, 324, 335, 349, 365, 416, 427, 430, 433, 436, 444, 448, 450, 462, 469, 471, 482, 484, 487,
501, 505, 516, 518, 523, 529, 530, 545, 550, 552, 555, 556, 557, 558, 566, 567, 568, 578, 580, 581, 584, 590, 591, 592, 597, 600, (040, 075, 203,
412, 418, 540, 548, 594, 596)
1.1.1997 - Dochází k další reorganizaci mezi depy ČD a depo Cheb i s lokomotivami řady 781 přechází
pod "křídla" depa Plzeň. Do Plzně je později také přesunuto všech 7 lokomotiv z vlečky elektrárny Hněvice a stroje
427
a
501
z Lužné a všechny svorně dál reziví v Plzni ve dlouhém konvoji u depa. Zbylé
lokomotivy z Lužné se vrací do Sokolova.
Začátek roku 1997 - V Sokolově je v turnusu 10 lokomotiv, v Chebu pak další 1. Mezi neprovozními stroji
trvá "setrvalý stav", provoz na "podkrušnohorské magistrále" ale pomalu začíná slábnout. Na Slovensku pějí svou labutí
píseň dva poslední provozní prešovské "Sergeje"
370
a
511
, elektrizace plavečské trati je téměř hotová.
Září 1997 - Vysoký správkový stav lokomotiv řad 742 a 753 si vynutil krátkodobé zapůjčení "Sergeje" čísla
592
z Chebu do Plzně, kde jezdil na tratích do Domažlic a Žatce jako za starých časů.
Červen 1997 - ŽSR - Začátek GVD 1997/1998 - Dojezdily všechny poslední turnusované stroje na Slovensku.
Ve Zvolenu zůstaly bez výkonů poslední provozní
363
a
374
(ale ještě v létě občas některý ze strojů
vyrazil do Kremnických Baní), na širokém rozchodu v Hanisce jsou stále provozní, avšak taky téměř nevyužívané stroje
826,
827
a
828
. V Prešově již není provozní žádná lokomotiva, ve Vrútkách se sporadicky používá poslední
312
a je zde taky deponována muzejní
168
.
Začátek roku 1998 - ČD - V ČR je provozních posledních 13 "Sergejů", turnusová potřeba činí
v Sokolově 7 lokomotiv (
448, 516, 529, 556, 578, 580
a
591
) a 1 stroj (
462
)
v Chebu. Letmo zůstávají v Sokolově nasazované stroje
335, 436, 545
a
600
a v Chebu je záložní
592
. Nasazování "Sergejů" má ale trvat už jen do konce GVD 1997/1998 kvůli značné zchátralosti mostů přes Ohři mezi
Stráží nad Ohří a Vojkovicemi.
Červen 1998 - ČD - Začátek GVD 1998/1999 - Konec turnusového nasazování "Sergejů" v Sokolově.
Poslední provozní stroje čísel
448, 545, 578, 591
a
600
vyjíždí na trať jen velmi sporadicky. Jedinou
turnusovanou lokomotivou na území bývalého Československa je stroj
462
v Chebu, kde je provozní ještě
592
a neprovozní
580
.
31.12.1998 - ČD - Přesný stav lokomotiv byl následující (v závorkách jsou stroje ke 31.12.1998 již zrušené):
Plzeň 267, 324, 335, 349, 365, 416, 427, 430, 433, 436, 444, 448, 450, 462, 469, 471, 482, 484, 487,
501, 505, 516, 518, 523, 529, 530, 545, 550, 552, 555, 556, 557, 558, 566, 567, 568, 578, 580, 581, 584, 590, 591, 592, 597, 600, (412, 418, 540,
548, 594, 596)
1.1.1999 - ČD - Přesný stav lokomotiv byl následující (v závorkách jsou stroje k 1.1.1999 již zrušené):
Plzeň 335, 416, 427, 430, 433, 436, 444, 448, 450, 462, 469, 471, 482, 484, 487, 501, 505, 516, 518,
523, 529, 530, 545, 550, 552, 555, 556, 557, 558, 566, 568, 578, 580, 581, 584, 590, 591, 592, 597, 600, (267, 324, 349, 365, 412, 418, 540, 548,
567, 594, 596)
20.1.1999 - Zrušena byla provozní lokomotiva
436
(kdysi DKV Přerov) a prostřednictvím firmy ČMKS Trade
byla prodána do Německa pro EGHB-H Obersage. Stala se tak tichou předzvěstí toho, co následovalo v dalších letech - prodeje našich
"Sergejů" do Německa.
Červen 1999 - ČD - Začátek GVD 1999/2000 - Po roční odmlce jsou v Sokolově opět zaturnusovány lokomotivy
čísel
578
a
600
do vozby vlaků na "podkrušnohorské magistrále", zálohu jim dělají kdysi brněnské
stroje
448
a
545
. Bohužel však skutečnost je jiná - špatný stav trati a spousta jízdních omezení pro
šestinápravové lokomotivy jsou příčinou toho, že lokomotivy řady 781 vyjížděly na trať jen velmi málo, vlastně jen výjimečně.
15.7.1999 - Někdejší "perla" depa Sokolov, lokomotiva
529
, odstavená pro závažnou poruchu
spalovacího motoru, byla předána do depa Česká Třebová, kde měla posloužit jako zdroj náhradních dílů při opravě tehdy uvažované budoucí muzejní
lokomotivy
202
, která stála řadu let odstavena v České Třebové.
20.6.1999 - ČD - Zrušeny jsou další lokomotivy -
335, 416
(zrušena už 2.6.),
427
(zrušena už 15.4.),
430, 433, 482, 484, 501, 516, 523
a
530
. Také začíná velice zmatené přeznačování všech lokomotiv,
na které je jakákoliv sebepečlivější evidence lokomotiv krátká a ve skutečně zrušených a provozních lokomotivách přestává být
přehled. Zrušené lokomotivy se po trojicích v Chebu opravují pro plánovaný prodej do Německa.
4.11.1999 - Zrušeny jsou provozuschopné lokomotivy čísel
471, 448
a
545
.
1.1.2000 - ČD - Přesný stav lokomotiv byl následující (v závorkách jsou stroje k 1.1.2000 již zrušené):
Plzeň 444, 450, 462, 469, 487, 505, 518, 550, 552, 555, 556, 557, 558, 566, 568, 578, 580, 581, 584,
590, 591, 592, 597, 600, (324, 349, 433, 471, 482, 484, 501, 530, 540, 548, 567, 594, 596)
Únor 2000 - Sokolovská lokomotiva
600
a českotřebovská
529
(namísto původně plánované
202
) byly předány do ŽOS Nymburk za účelem provedení hlavních oprav a přípravy na muzejní provoz (spolu
s nimi odjela i
202
jako zdroj náhradních dílů).
2.6.2000 - Vraky sokolovských strojů
444
a
471
byly prodány do ŽOS Nymburk
jako zdroj náhradních dílů pro zde opravované lokomotivy (
529, 600
i jiné stroje pro Německé zákazníky, a to nejen
pocházející z ČR).
14.11.2000 - Z opravy v ŽOS Nymburk byla ČD předána lokomotiva čísla
600
v původním barevném
provedení s rudou hvězdou na čelech. Po krátkém zkušebním provozu v Chebu je deponována v Lužné u Rakovníka.
Konec roku 2000 - ČD - Prozatím byly do Německa prodány tyto stroje (v prvním sloupci je označení
lokomotivy u svého nového provozovatele, popřípadě u v Německu přeznačených lokomotiv jejich původní označení, ve druhém
skutečné číslo lokomotivy u ČD a v závorce číslo po přeznačení ještě u ČD a ve třetím sloupci je datum předání
zákazníkovi v Německu):
PEG (Prignitzer Eisenbahn-Gesellschaft GmbH)
V200.01 | 781.436 | 2.2.1999 |
V200.02 | 781.485 (427) | 22.4.1999 |
V200.03 | 781 516 | 19.8.1999 |
V200.04 | 781.482 (335) | 19.8.1999 |
PBSV (Plannen-Bauen-Schienen-Vehrkehr GmbH Magdeburg)
21 | 781.416 | 11.6.1999 |
22 | 781.557 (418) | 8.10.1999 |
WAB (Westfälische Almetalbahn GmbH) - V200 ex PEG
31 (V200.05) | 781.365 | 30.11.1999 |
32 (V200.06) | 781.324 (412) | 30.11.1999 |
33 (V200.07) | 781.349 (430) | 30.11.1999 |
34 (V200.08) | 781.448 | 14.12.1999 |
35 (V200.09) | 781.545 | 14.12.1999 |
36 (V200.10) | 781.450 (540) | 14.2.2000 |
37 (V200.11) | 781.469 (450) | 9.8.2000 |
38 | 781.487 | 9.8.2000 |
39 | 781.582 (557,530) | 26.9.2000 |
40 | 781.598 (566,505) | 26.9.2000 |
41 | 781.344 (324,412) | 26.9.2000 |
42 | 781.550 (469) | 26.9.2000 |
43 | 781.335 (482) | 26.9.2000 |
44 | 781.591 (349) | 26.9.2000 |
45 | 781.540 (433) | 15.11.2000 |
46 | 781.484 | 15.11.2000 |
47 | 781.555 (501) | 15.11.2000 |
48 | 781.580 (518) | 15.11.2000 |
22.12.2000 - Z opravy v ŽOS Nymburk byla ČD předána lokomotiva
529
v původním barevném provedení
s rudou hvězdou na čelech. Jejím domovským depem se stává Letohrad. Od počátku roku 2001 je v rámci garance pravidelně
(ale s výpadky) nasazována do vozby nákladních vlaků z Letohradu do polského Mezilesí. V Letohradě je deponována i její
méně šťastné kolegyně čísla
202
.
Začátek roku 2001 - ŽSR - V SR zbývá provozních celkem 6 strojů v následujícím rozmístění:
Vrútky 312 a 168 (MDC)
Nové Zámky 357
Humenné 494
Prešov 370
Haniska pri Košiciach 368
25.2.2001 - Pro špatný technický stav je v Chebu už natrvalo odstavena lokomotiva čísla
592
.
Duben 2001 - Po opravě je v Chebu provozována lokomotiva
578
v celočerveném nátěru jako
neoficiální historické vozidlo ČD. O jejím dalším zachování do budoucna se jedná.
3.10.2001 - Odstaven byl známý červeno-bílý "Sergej" čísla
462
, administrativně byl zrušen
ke 20.3.2003. V Chebu tak zůstávají v pravidelném provozu v čele uhelných vlaků do Arzbergu již pouze "muzejní"
lokomotivy čísel
578
a
600
.
1.1.2002 - ČD - Přesný stav lokomotiv byl následující (v závorkách jsou stroje k 1.1.2002 již zrušené):
Česká Třebová 529
Plzeň 462, 550, 552, 555, 556, 557, 558, 566, 568, 578, 580, 581, 584, 590, 591, 592, 597, 600, (548,
594, 596)
1.1.2002 - Lokomotivy nepatřící ČD byly rozmístěny takto:
ŽOS Nymburk 444, 471
Česká Třebová 202
1.2.2002 - ŽSR - Přesný stav lokomotiv byl následující:
Košice 213, 251, 370, 440, 456, 494, 511
Nové Zámky 276
Spišská Nová Ves 368
Vrútky 312
1.1.2002 - Lokomotivy nepatřící ŽSR byly rozmístěny takto:
Vrútky (MDC) 168
30.11.2002 - Poslední provozní "Sergeje" ČD (kromě muzejní lokomotivy
529
) čísel
578
a
600
odváží poslední uhelný vlak z Nového Sedla do bavorského Arzbergu. Zaniká tak poslední turnusový
výkon "Sergejů" v rámci celých někdejších ČSD. Historie provozu lokomotiv typu M62 se tak na území bývalého Československa po
36-ti letech definitivně uzavírá...
1.1.2003 - ČD - Přesný stav lokomotiv byl následující (v závorkách jsou stroje k 1.1.2003 již zrušené):
Česká Třebová 529
Louny 600
Plzeň 462, 550, 552, 555, 556, 557, 558, 566, 568, 578, 580, 581, 584, 590, 591, 592, 597, (548, 594,
596)
1.1.2003 - Lokomotivy nepatřící ČD byly rozmístěny takto:
ŽOS Nymburk 444, 471
Česká Třebová 202
Polovina roku 2003 - Provozní lokomotivy čísel
529
(Letohrad),
578
(Cheb) a
600
(Chomutov) jsou coby muzejní vozidla (všechny v celočerveném nátěru) používány pro nostalgické jízdy na tratích v ČR.
Na Slovensku zůstávají provozní stroje
168
(MDC Bratislava, deponie Vrútky) a
368
(ZSSK - RD Margecany).
Třetí slovenskou "muzejní" lokomotivou v celočerveném nátěru je bývalá vrútecká
312
(MDC Bratislava), která je ale
neprovozní. Na Slovensku se rozbíhá likvidace posledních odstavených "Sergejů", čímž si nová společnost provozující železniční dopravu
na Slovensku, ZSSK, snaží před koncem roku vylepšit finanční situaci.
7.7.2003 - Česko - V ČR zbývá celkem 25 "Sergejů" v následujícím rozmístění:
Cheb - kolej za depem 430 (ozn. 591), 501 (ozn. 555), 518 (ozn. 580), 530 (ozn. 557), 568, 581
(ozn. 516!), 597
Sokolov - venku 433 (ozn. 550), 505 (ozn. 566), 556, 596
Sokolov - v rotundě 462, 548, 552, 558, 578, 584, 590, 592, 594
Chomutov (přechodně Lužná u Rakovníka) 600
Letohrad 202, 529
ŽOS Nymburk 444, 471
1.1.2004 - ČD - Přesný stav lokomotiv byl následující (v závorkách jsou stroje k 1.1.2004 již zrušené):
Česká Třebová 529
Louny 600
Plzeň 550, 552, 555, 556, 557, 558, 566, 568, 578, 580, 581, 584, 590, 591, 592, 597, (462, 548, 594, 596)
1.1.2004 - Lokomotivy nepatřící ČD byly rozmístěny takto:
ŽOS Nymburk 444, 471
Letohrad 202
Září 2005 - Za účelem vytěžení náhradních dílů (motoru) pro některého "Sergeje" v zahraničí byl
do Plzně ze Sokolova převezen vrak stroje čísla
552
. Po vykonání "díla zkázy" byly ostatky lokomotivy počátkem
roku 2006 přímo v Plzni zlikvidovány.
Konec roku 2005 - Slovensko - Poslední tři provozuschopné "Sergeje" jsou rozmístěny takto:
168
(MDC) deponována ve Vrútkách,
312
(MDC) v Muzeu dopravy v Bratislavě a
368
je
na "přezimování" taktéž ve Vrútkách.
Ronec roku 2005 - Česko - V ČR zbývá celkem 25 "Sergejů" v následujícím rozmístění:
Cheb - kolej za depem 430 (ozn. 591), 501 (ozn. 555), 518 (ozn. 580), 530 (ozn. 557), 568, 581 (ozn.
516!), 597
Sokolov - venku 433 (ozn. 550), 556, 558, 594,596, 505 (ozn. 566)
Sokolov - v rotundě 462, 548, 584, 590, 592
Chomutov 600
Česká Třebová - vrakoviště 202
Plzeň 552, 578
Letohrad 529
ŽOS Nymburk 444, 471
Rok 2006 - V průběhu roku došlo k prodeji některých lokomotiv v Česku i na Slovensku soukromým
subjektům, a to za účelem jejich dalšího provozování! Nejprve byla Zvolenské obchodní společnosti (ZOS) odprodána bývalá Margecanská
lokomotiva čísla
368
, v Česku pak ČD odprodaly opravnám ŽOS Nymburk dlouhodobě neprovozní stroje čísel
548, 584
a
590
, které stály několik let odstaveny v sokolovském depu. Z nich byly dva stroje zprovozněny a pod označením
M62-584
a
M62-590
odprodány do Polska, kam odešly ještě s ŽOS už dříve odprodanou lokomotivou čísla
471
, nově pak
M62-1274
.
Konec roku 2006 - Česko - V ČR zbývá celkem 24 "Sergejů" v následujícím rozmístění:
Cheb - kolej za depem 430 (ozn. 591), 433 (ozn. 550), 501 (ozn. 555), 505 (ozn. 566), 518 (ozn.
580), 530 (ozn. 557), 556, 558, 568, 581, 594, 596, 597
Cheb 578
Sokolov - v rotundě 462, 592
Chomutov 600
Česká Třebová - vrakoviště 202
Letohrad 529
ŽOS Nymburk 444, 471, 548, 584, 590
Rok 2007 - V létě byl od ZOS Zvolen odprodán polskému dopravci LOTOS Kolej poslední provozní
"Sergej" na Slovensku, který nebyl určen pro muzejní zachování, a to stroj čísla
368
. Také v Česku došlo
k odprodeji jedné lokomotivy do soukromých rukou - dne 8.8.2007 byl firmě Ing. Kříže odprodán zrušený stroj
578
.
Tato známá a do celočerveného nátěru natřená lokomotiva tak naštěstí zůstává v Česku jako provozní "historické vozidlo".
S očekávaným oddělením ČD-Cargo v Česku započaly likvidace posledních nevyužitelných vraků strojů řady 781, které stály několik let
odstavené za chebským depem. Lokomotivy byly po dvojicích odváženy na vlečku v Dolním Rychnově, kde byly následně likvidovány.
Datumy odvozu vozidel k likvidaci z Chebu jsou tyto:
17.9.2007 | 580 (ex. 518) + 581 |
5.10.2007 | 568 + 597 |
22.10.2007 | 555 (ex. 501) + 594 |
21.11.2007 | 557 (ex. 530) + 596 |
18.12.2007 | 550 (ex. 433)+ 566 (ex. 505) |
20.12.2007 | 556 + 558 |
Díky tomu, že kontrakt byl sepsán na likvidaci 12-ti strojů, zůstal v chebském depu prozatím ještě vrak lokomotivy
591
(skutečná
430
). Kromě nich prozatím zůstávají v Chebu deponovány v kompletním ale neprovozním stavu i obě mohykánky
462
a
592
.
16.10.2007 - Území ČR opouští lokomotivy čísel
444
a
548
, které byly několik let odstavené
v nekompletním stavu v areálu ŽOS Nymburk. Měly by v Německu posloužit jako zdroj náhradních dílů pro stroje tamních soukromých dopravců.
Rok 2008 - Lokomotiva
578
v majetku pana Kříže je po menší opravě opět provozní a využívaná
k nostalgickým jízdám po ČR, ale i různým převozům vozidel pro potřeby svého majitele. Lokomotiva má svůj nový domov na jedné
z vleček v Kladně.
Muzejní lokomotiva ČD čísla
600
je vedena jako provozní pod PJ Cheb, pro stroje
462
a
430 (ozn. 591)
je zřejmě připravena budoucnost v podobě odprodeje do Polska a lokomotiva
592
by měla
být výhledově předána NTM.
10.11.2008 - Chebské lokomotivy čísel
462
a
430 (ozn. 591)
byly odprodány společnosti
CZ Loko, a.s. Česká Třebová, prozatím však stále zůstávají odstaveny v prostoru chebského depa.
Konec roku 2008 - Česko - V ČR zbývá celkem 7 "Sergejů" v následujícím rozmístění:
depo Cheb 430 (ozn. 591), 462, 592, 600
Česká Třebová - vrakoviště 202
depo Letohrad 529
depo Kladno 578 (IVK)
Duben 2009 - Chebská lokomotiva čísla
592
je převedena do sbírek Národního technického muzea, její převoz
z Chebu do depozitáře NTM v Chomutově proběhl 18.4.2009.
Květen 2009 - Na Slovensku je dokončena vyvazovací oprava muzejního stroje čísla
168
(MDC Bratislava). V rámci
opravy byl lokomotivě obnoven i barevný nátěr, a to včetně tenkých žlutých proužků na čelech. K dokonalosti tak stroji chybí snad už jen
náhrada dvojitých žaluzií v jedné bočnici trojitými.
Konec roku 2009 - Česko - V ČR zbývá celkem 7 "Sergejů" v následujícím rozmístění:
depo Cheb 430 (ozn. 591), 462
depo Chomutov - depozitář NTM 592
depo Lužná u Rakovníka - DHV ČD 600
Česká Třebová - vrakoviště 202
depo Letohrad 529
depo Kladno 578 (IVK)
19.6.2010 - Poslední v depu Cheb se nacházející lokomotivy
462
a
430 (ozn. 591)
byly převezeny
do prostor CZ Loka, a.s. Česká Třebová. Administrativně tyto stroje CZ Loku patří již od 10.11.2008.
Listopad 2010 - Bývalá chebská krasavice čísla
462
je z České Třebové odvezena novému majiteli v Polsku (konkrétně do dílen PESA Bydgoszcz).
4.12.2010 - CZ Loku patřící vrak stroje
430 (ozn. 591)
byl přistaven k likvidaci do kovošrotu ve Svitavách, kde byl necelý týden poté i rozložen.
Konec roku 2010 - Česko - V ČR zbývá celkem 5 "Sergejů" v následujícím rozmístění:
depo Chomutov - depozitář NTM 592
depo Lužná u Rakovníka - DHV ČD 600
Česká Třebová - vrakoviště 202
depo Letohrad 529
depo Kladno 578 (IVK)
30.6.2011 - Někdejší letohradská lokomotiva
202
byla v České Třebové částečně rozložena a na celkem 4 silničních návěsech (1. návěs - podvozek a pluhy,
2. návěs - druhý podvozek, 3. návěs - spalovací motor a palivová nádrž, 4. návěs - lokomotivní skříň) odvezena do Polska.
Konec roku 2011 - Česko - V ČR zbývají celkem 4 "Sergeje" v následujícím rozmístění:
depo Chomutov - depozitář NTM 592
depo Lužná u Rakovníka - DHV ČD 600
depo Letohrad 529
depo Kladno 578 (IVK)
Konec roku 2012 - Česko i Slovensko - Situace se nemění.
Konec roku 2013 - Česko i Slovensko - Situace se nemění.
Konec roku 2014 - Česko i Slovensko - Situace se nemění.
Rok 2015 - Slovenská lokomotiva
312
, neprovozní, ale určená pro další zachování, dosud deponovaná
v Bratislavě, byla přesunuta do depa Humenné.
Rok 2016 - Slovenská lokomotiva
312
byla zprovozněna členy Podvihorlatského železničného spolku.
Konec roku 2017 - V ČR a SR zbývá celkem 6 "Sergejů" v následujícím rozmístění:
depo Lužná u Rakovníka - DHV ČD 600
depo Chomutov - depozitář NTM 592 (neprovozní)
depo Olomouc - DHV ČD 529
depo Kladno 578 (IVK)
depo Humenné 312
depo Vrútky 168
Konec roku 2018 - Česko i Slovensko - Situace se nemění.
Rok 2019 - Lokomotiva
592
, kterou odmítlo zakoupit NTM Praha, byla nejprve (jako neprovozní) převezena do Lužné u Rakovníka,
následně byla odprodána soukromému subjektu - společnosti Kladenská dopravní a strojní (KDS).
Rok 2020 - Lokomotiva
592
společnosti Kladenská dopravní a strojní (KDS) se podrobuje opravě v ČMŽO Přerov.
Konec roku 2021 - Česko i Slovensko - Situace se nemění, pouze lokomotiva
592
je od září 2021 opět provozní.